سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هر آنچه درباره کرکره برقی باید بدانید!

با توسعه تکنولوژی و طراحی صنعتی، درب های کرکره ای به یکی از رایج ‌ترین درب‌ های امروزی تبدیل شده است که در فروشگاه ها، بیمارستان ها، بانک ها، مجتمع های تجاری و درب پارکینگ ها برای تامین امنیت مورد استفاده قرار می گیرد.

در گذشته از کرکره های دستی برای درب اماکن استفاده می شد که مشکلاتی از جمله سنگینی کرکره، خرابی های مکرر و... را به همراه داشت. با مرور زمان کرکره های برقی جایگزین کرکره های دستی و قدیمی شدند و با استقبال بسیار خوبی هم همراه بود. در ادامه مطلب به معرفی کامل و جامع کرکره برقی پرداخته ایم. با ما همراه باشید.

کرکره برقی چیست؟

کرکره های برقی همانطور که از نامشان پیداست به صورت برقی کار می کنند. این کرکره ها به صورت نوارهای عایق به هم پیوسته تشکیل شده که بیشتر از جنس آلومینیوم هستند. این کرکره ها نه تنها امنیت ساختمان را تامین کنند بلکه به سهولت و به وسیله یک ریموت باز و بسته می شوند. این بدین معناست که آن را می توان با فشار یک دکمه باز کرد و نیازی به چرخاندن میل لنگ یا سیم پیچ نیست.

نحوه کارکرد آنها به این صورت است که یک موتور کوچک چرخ دنده ها را می چرخاند تا درب به صورت اتوماتیک باز و بسته شود. در هنگام باز شدن لایه ها رول شده و در بالای درب قرار می گیرند و هنگام بسته شدن، درب به سمت پایین حرکت کرده و در کف زمین فیکس می شوند.

اجزای کرکره برقی

کرکره از اجزای مختلفی تشکیل شده که هر کدام در عملکرد باز و بسته شدن نقش مهمی را ایفا می کنند. در ادامه به اجزای کرکره برقی و عملکرد آن ها اشاره می کنیم.

تیغه کرکره برقی

تیغه یکی از اجزای مهم کرکره برقی است که با در کنار هم قرار گرفتن آن ها بدنه کرکره برقی تشکیل و در واقع نمای ظاهری درب ساخته می شود. این تیغه ها در جنس هایی از جمله آلومینیوم، گالوانیزه و پلی کربنات تولید می شوند.

تیغه آلومینیوم
تیغه های آلومینیوم یکی از رایج ترین و پرکاربردترین تیغه هایی است که در ساخت کرکره مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع تیغه ضدخش بوده و استحکام بالایی دارد.
تیغه گالوانیزه

تیغه های گالوانیزه که از جنس گالوانیزه می باشد یکی از ارزان ترین تیغه ها در بین تیغه های کرکره برقی است که استحکام بیشتری نسبت به تیغه های آلومینیوم دارد. همچنین ضدخش نیست و در صورت خش برداشتن، احتمال زنگ زدگی وجود دارد.

تیغه پلی کربنات
تیغه پلی کربنات یا شفاف به علت مقاومت بالا در مکان هایی که امنیت مهم است مانند بانک ها، طلافروشی ها و... مورد استفاده قرار می گیرد. این تیغه ها به دلیل مواد با کیفیت قیمت بالاتری نسبت به دیگر تیغه ها دارد.

موتور کرکره برقی

موتور یکی دیگر از اجزای اصلی کرکره برقی محسوب می شود که با استفاده از نیروی برق باعث حرکت کردن کرکره برقی می شود. موتورهای کرکره برقی انواع مختلفی دارد که می توان به موتور ساید، موتور توبلار و سانترال اشاره کرد.

موتور ساید
یکی از قدرتمند ترین موتورهای کرکره برقی موتور ساید است که بسته به کارکرد در سمت راست یا چپ محور قرار می گیرد و در محیط هایی با تردد بالا، دهانه عریض و ارتفاع زیاد کاربرد دارد.
موتور توبلار

یک نوع دیگر از موتورهای پرکاربرد در کرکره برقی موتور توبلار است که دارای دو نوع سبک و سنگین می باشد. نمونه سبک مناسب برای ورودی های کوچک و کم تردد و نوع سنگین برای محیط هایی با دهانه عریض و پر تردد مناسب می باشد.

موتور سانترال

موتور سانترال یا مرکزی موتوری سریع و روان است که برای درب ‌هایی با وزن متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد. این موتور تنها موتوری است که برای برقی کردن کرکره دستی استفاده می شود.

ریل کرکره برقی

ریل یکی دیگر از اجزای مهم در کرکره برقی است که برای حرکت مسیر تیغه ها طراحی شده و باعث حرکت یکدست تیغه ها می شوند و در دو نوع معمولی و قوطی دار است. 

قوطی کرکره برقی

قوطی قطعه ای برای نصب ریل است که دو طرف چهارچوب قرار می گیرد که باید صاف و تراز جایگذاری شود.

شفت کرکره برقی

به قسمتی که تیغه ها بعد از رول شدن درون آن قرار می گیرد  شفت می گویند.

صفحه پلیت

به صفحه ای فلزی که به عنوان دو پایه روی قوطی نصب می شود صفحه پلیت می گویند.

اندکپ کرکره برقی

به نگه دارنده ای که روی صفحه پلیت نصب شده و باعث حرکت شفت حول محور خودش می شود اندکپ یا یاتاق گفته می شود.

جاقفلی کرکره برقی

این قطعه برای افزایش امنیت کرکره برقی استفاده می شود که در تیغه انتهایی قفل نصب می گردد.

ریسیور کرکره برقی

ریسیور یا مرکز کنترل کرکره برقی وظیفه کنترل فرمان های ارسالی به موتور را دارد.

مجموعه آراکس به کمک تیم مجرب و حرفه ای خود ارائه دهنده طیف وسیعی از کرکره های برقی باکیفیت می باشد. اگر قصد خرید و نصب کرکره برقی دارید یا به دنبال کسب اطلاعات بیشتری در این زمینه هستید، کافی است اینجا کلیک کنید.

مزایای کرکره برقی

  • تسریع سرعت کار
  • دوام و استحکام بالا
  • تامین امنیت
  • عایق صوتی و حرارتی
  • کاهش مصرف انرژی
  • ظاهری زیبا
  • عمر طولانی
  • ضد سرقت
  • دارای تنوع و رنگ بندی

معایب کرکره برقی

  • هزینه بالا در خرید و نگهداری
  • عملکرد برقی: در صورت قطع شدن برق به صورت مدوام، ممکن است کرکره برقی آسیب دیده و از کار بیفتد.
  • نیاز به افراد متخصص: در صورت بروز مشکل در کرکره برقی باید از افراد حرفه ای و متخصص در تعمیر آن کمک گرفت.

کاربرد کرکره برقی

همانطور که گفته شد کرکره برقی کاربردهای فراوانی در دنیای امروزی دارد که از مهم ترین آن ها می توان به درب پارکینگ ها، درب فروشگاه ها و مراکز تجاری، ساختمان های مسکونی، بانک ها و... اشاره کرد.

همچنین از کرکره برقی می توان برای پنجره منازل یا بالکن ها استفاده کرد.

ویژگی های کرکره برقی

  • تامین کننده امنیت
  • حرکت سریع و روان
  • سبک بودن
  • دوام بالا در شرایط نامناسب جوی
  • قابل نصب بودن در هر مکان(پارکینگ،پنجره، بالکن و...)
  • سایز بندی

در این مقاله سعی کردیم تا حدودی شما را با کرکره برقی آشنا کنیم تا در هنگام انتخاب کرکره برقی برای محل مورد نظرتان به مشکل برنخورید.